Nieuw op FCTR is de kennisbank voor ondernemers. Momenteel wordt er druk gewerkt aan het invoeren van alle vragen van de laatste jaren. De komende weken mag je hier dus veel meer extra informatie verwachten.
In onze mailbox krijgen we heel wat vragen. Van kleine vragen of iets mag ingebracht worden als onkost tot grote vragen hoe de BTW aangifte in te vullen. Op deze pagina's verzamelen we al deze vragen.
Vind je geen antwoord? Neem dan zeker contact op.
-
Hoe schrijf ik een aankoop af? Hoe afschrijvingen invoeren?
Al de aankopen die je doet moet je klasseren in 3 categorieën: Handelsgoederen die je opnieuw zal doorverkopen Investeringen die je gedurende langere tijd zal gebruiken Diverse die niet in bovenstaande categorieën vallen (bv een GSM rekening) Een investering is de enige aankoop die wordt afgeschreven. Dat wil zeggen dat...
-
Hoe verwerk ik een aankoop uit het buitenland in mijn boekhouding?
Als je, als bedrijf, een aankoop doet in het buitenland is het belangrijk dat je je ondernemingsnummer (BTW nummer) doorgeeft aan de leverancier. Ze zullen je dan geen BTW in het land van herkomst aanrekenen. Heb je toch een buitenlandse factuur waarop BTW aangerekend is, dan kan je deze BTW...
-
Hoe voeg ik klanten toe aan mijn favorieten?
FCTR heeft de mogelijkheid om je klantengegevens op te slaan. Zo moet je ze bij het uitschrijven van een volgende factuur niet opnieuw invoeren maar kan je ze selecteren uit een lijst. Beheren van je favoriete klanten doe je via de knop "Klanten" in het deel "Beheren": Klantenbeheer openen In...
-
Hoe kan ik mijn algemene voorwaarden opstellen?
De beste en meest waterdichte manier om algemene voorwaarden op te stellen is om hiervoor een advocaat in te schakelen. Hij zal met jouw nagaan wat je behoeften en wensen zijn en voorwaarden specifiek voor je opstellen die ook in een rechtbank zonder problemen stand zullen houden. Het nadeel is...
-
Waar moeten algemene voorwaarden vermeld worden?
Het is belangrijk dat je klanten weet hebben van je algemene voorwaarden voordat je ze een factuur stuurt. Anders kan hij ze betwisten. Daarom moet je algemene voorwaarden niet alleen op je factuur vermelden maar ook op: Offertes Bestelbon Website E-mail conversaties Zorg er ook voor dat er minstens een...
-
Wat zijn algemene voorwaarden en heb ik ze nodig?
Algemene voorwaarden zijn een onderdeel van het contract dat je aangaat met je klanten. Men noemt ze "algemeen" omdat ze voor al je klanten en facturen gelden. Je kan eventueel ook nog bijzondere voorwaarden hebben voor specifieke klanten of zelfs voor een specifieke verkoop. Algemene voorwaarden zijn niet verplicht. Je...
-
Moet ik (personen)belasting vooraf betalen en hoeveel?
In principe moet elke ondernemer elk kwartaal voorafbetalingen doen bij de belastingen. De enige uitzondering hierop zijn ondernemers die minder dan 3 jaar geleden gestart zijn. Of het zinvol is om voorafbetalingen te doen hangt er vanaf hoeveel belastingen je elk jaar betaald. Heb je de voorbije jaren steeds geld terug...
-
Wanneer moet ik de BTW voorschotten betalen?
Dit moet telkens ten laatste op de 20e dag van de maand waarin voorschotten moeten betaald worden: 1ste kwartaal: uiterlijk op 20 februari en 20 maart 2de kwartaal: uiterlijk op 20 mei en 20 juni 3de kwartaal: uiterlijk op 20 augustus en 20 september 4de kwartaal: uiterlijk op 20 november en...
-
Hoeveel BTW voorschot moet ik betalen?
BTW voorschotten betaal je steeds in de maanden dat je geen BTW aangifte moet doen. Dit zijn dus 8 maanden van het jaar: februari, maart, mei, juni, augustus, september, november en december. Het bedrag dat je moet betalen is het bedrag dat je de vorige keer betaalde gedeeld door 3....
-
Wat zijn voorafbetalingen en voorschotten?
Eens je met je zaak gestart bent moet je elk kwartaal een BTW aangifte doen en het verschuldigde saldo betalen alsook moet je elk jaar personenbelasting betalen Deze bedragen betaal je steeds nadat het kwartaal en het jaar voorbij zijn. De overheid krijgt zijn geld dus "te laat". Om dit te...